liefde

liefde
mijn andere grote liefde....

welkom, welcome

welkom op mijn blog vol met quilt - (en een weinig andere) -verhalen.
Maak het jezelf gemakkelijk, neem er een kopje koffie of thee bij.
Een reactie mag, graag zelfs, maar is geen verplichting. ( doe ik bij anderen ook niet altijd)

welcome to my blog filled with quilt- and some other story's.
Make it cosy for yourself, take a cup of coffee or tea and enjoy.
Placing a comment is nice though no must. ( I haven't always time to do this by others too)

zaterdag 18 mei 2013

verandering en nieuwe kleuren

Eerst en vooral even een paar woorden aan twee quiltblogmaatjes!
annemieke, dankjewel voor je complimenten voor mijn veldhovenquilt.
Annemieke is een insider die afentoe "geheime" foto's toegestuurd krijgt met daarbij de zware opdracht om ze maar vooral voor zichzelf te houden.
Misschien kunnen we je nog ingekocht krijgrn bij de jury voor oktober??

First a few words to two quiltingblogfriends!
Annemieke thanks for your compliments for my veldhovenquilt.
Annemieke is an insider who once in a while gets secret information with the order to keep it for herself.
Maybe we can get you in the jury before oktober????

En shirley , bedankt voor de tip over de featherlight.
Ik had je al een berichtje met vragen gestuurd via facebook, maar ik denk dat dit nog ergens in het heelal rondzweeft.
is niet erg, kan nu eenmaal gebeuren met internet en facebook.
Maar ik weet zeker dat ik volgende keer die featherlight  ga proberen want doorstikken door 3 a 4 lagen steam a seam is toch wel heftig!!!

And Shirley, thaks for the tip about the featherlight.
I already send you a message with some questions through facebook, but I think this message still is floating somewhere in space.
No problem, those things happen with internet and facebook.
Surely I'm going to try this featherlight next time, stitching through  3 or 4 layers of steam a seam isn't that easy!!!!

Had ik het er de vorige keer niet over om blauwe stof te gaan bestellen voor de quilt met ninepatches die ik aan het maken ben?
Ik was voor het bestellen al begonnen met de sashings eraan te naaien en terwijl ik daarmee bezig was bleek de quilt toch eigenlijk al groot genoeg te zijn.
1.45x 2.10 mtr is toch een goede eenpersoons-maat.
Dus maar geen stof besteld.
Dwz wél fleece voor de achterkant besteld.
het moet een dikke , warme quilt worden voor op de bank, dus er komt hobbs in het midden en fleece aan de achterkant.
Gelukkig is het maar een eenpersoonsquilt want anders werd dat een crime om door te quilten.



I wrote last time I wanted to order blue fabric to add to this quilt.
While waiting to order I added the sashings and the quilt turned out to be big enough as it was.
I didn't need to order more fabrics.
Well aside from the fleece I wanted for the back then.
It has to become a thick, warm quilt to use on the couch so I want to do the fleece backing and Hobbs for batting.
luckely it's only a throw or it would be hard work to quilt it on the domestic machine.

vandaag kwam de fleece binnen dus waarschijnlijk zal ik de quilt dit weekend dubbelen.
De quiltpatronen liggen al klaar, al moet ik wel nog kiezen welke het nu echt gaat worden.
In afwachting van dit alles ben ik maar begonnen aan een nieuwe quilt.
Een kinderquilt.....met vrolijke kleurtjes.

 Today the fleece arrived so I probably will sandwich and start quilting it this weekend.
I just have to choose which pattern to use....
While waiting for the fleece to arrive I started a new quilt (ofcourse).
A childrensquilt again.......with bright colours.

deze wordt voor Gijs......die van de beertjesquilt die je links op deze pagina vind.
De beertjesquilt was een babyquilt en Gijs is inmiddels drie en dus een grote jongen.
Binnenkort gaat Gijs met zijn ouders verhuizen en krijgt hij een nieuwe kamer met een groot bed!!!
Tijd voor een grote quilt dus!
Vorige week was ik even in het nieuwe huis net toen ook de gordijnen aankwamen...ik heb dus lekker gezien dat het gele gordijnen werden voor Gijs en dat komt even goed uit omdat ik genoeg gele stof heb voor de achtergrond.
En om op de verzendkosten te sparen heb ik meteen ook maar gele fleece voor de achterkant besteld tegelijk met de fleece voor mijn eigen quilt.
De quilt van Gijs gaat dus bestaan uit twee lagen, de top en de fleece.....het moet vooral een knuffelige quilt worden.
Eigenlijk heb ik er nog geen idee van of de ouders van Gijs al een sprei hebben voor op zijn nieuwe bed maar ach, een quilt is zo veelzijdig in gebruik......als sprei, als speeldeken,als bankhangdeken of om op te hangen!!
Hahahahaa...wat ben ik toch gemeen om iedereen zomaar op te zadelen met een quilt ;-)
de 'hoofdstof" bestaat uit een stof van Richard Scarry, waar Gijsje ook al boeken van heeft waar hij dol op is

This one's for Gijs...the same Gijs from the bearquilt on the left of this page.
The bears is a babyquilt and Gijs is three and a rather big boy now.
He and his parents are going to move to a new house soon and he gets a new room then with a big bed!!
Time to make a bigger quilt!
Last week I was in the new house at the same time the curtains arrived...I was able to see the colours and  so now I know Gijs is getting  bright yellow curtains.
which is a great coincidence as I have a lot of yellow fabric for the background.
To save on shippingcosts I ordered some yellow fleece together with the fleece for my quilt.
Gijsjes new quilt is going to contain two layers, the top and the fleece backing...so it will be a real snugglequilt.
In fact I don't have the slightest idea if the parents already bougt blankets or so for gijsjes bed but also if they did, a quilt can be used in more ways than just as a quilt.....a playblanket, a couchhangingquilt and a wallhanging.
Hahahahaha I just am going to be mean and force them up the quilt wether they can use it or not ;-)
The focusfabric is from Richard scarry, I know Gijsje loves his books!

de stoffen zijn al voorgewassen, waarbij ik voor de zekerheid toch wat colourcathers gebruikt heb.
Ik heb ze met veiligheidsspelden aan de stoffen bevestigd want er zijn nogal wat berichten dat de doekjes graag de filter van de wasmachine verstoppen.

I prewashed the fabrics and used some colourcathers to do that.
As I heard of colourcathers going into the filters of the washingmachine I pinned them to the fabrics.

En dan snijden maar.
Ondanks het nieuwe mesje had ik op een gegeven moment even een probleem met snijden.
Ja logisch....als er heel stiekem een hexagon van een andere quilt onder de stof gekropen is


And then cutting begins.
Despite the new cutter blade I had a problem with the cutting at once.
Turned out to be  the hexagon of another quilt that sneaked under the fabric I was cutting

Maar ik kreeg de smaak te pakken en al snel lagen er een paar mooie stapeltjes blokjes


But I got a hold on it and very soon I had some beautiful stacks of squares.

en toen begon het naaien....lekker snel, smokingneedle techniek

 The sewing started..smoking needle tecnique

Uiteraard heb je dan weleens afval, maar ik kan ook heel goed weggooien!

Ofcourse you have leftovers now and then, but this quilter isn't afraid to get rid of those!

Ik werk van een patroon en soms betekent dit dat ik me teveel daarop  focus en te weinig zelf nadenk.
Dus ik kwam erachter dat ik heel wat minder blokjes had moeten snijden dan het patroon aangaf.
Inplaats van zo'n 320 blokjes stuk voor stuk aan een strip te naaien 

had ik beter drie strips aan elkaar kunnen naaien en die dan tegelijk op de goede maat  kunnen doorsnijden om dit te krijgen.
Had heel wat tijd gescheeld!!

I'm working with a pattern and I know I shouldn't focus too much on that and keep on using my own brains.
Now I found out I didn't have to cut nearly as much squares as the pattern told me to do.
Instead of sewing 320 little squares piece by piece to a strip, I should have sewn three strips WOF together and then cut  them in the right size.
Would have saved me a lot of time.

maar goed.....Ik zet mijn hoofd in zen-modus en ga nog een paar honderd blokjes naaien.....

But allright...I'm putting my brains in zen-mode and start sewing a few hundred squares.....

Groetjes; fien


1 opmerking:

Anoniem zei

Wat weer een heerlijke blog. Ik reageer een beetje laat, omdat ik niet achter mijn eigen pc zit en de feeds zie, die ik normaal wel krijg van de blogs. Nog een fijne zonnige dag. groetjes van Wilma ,zus van Ingrid Larik. ken je die?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...