liefde

liefde
mijn andere grote liefde....

welkom, welcome

welkom op mijn blog vol met quilt - (en een weinig andere) -verhalen.
Maak het jezelf gemakkelijk, neem er een kopje koffie of thee bij.
Een reactie mag, graag zelfs, maar is geen verplichting. ( doe ik bij anderen ook niet altijd)

welcome to my blog filled with quilt- and some other story's.
Make it cosy for yourself, take a cup of coffee or tea and enjoy.
Placing a comment is nice though no must. ( I haven't always time to do this by others too)

donderdag 9 mei 2013

ninepatch en justin bieber

Ojee, is alweer een hele tijd geleden dat ik nog iets geschreven heb.
Tja, dat is het nadeel als je zoveel mogelijk aan één quilt werkt en die dan ook nog eens persé  geheim wilt houden.
Daarbij opgeteld dan nog eens de tijdsdruk....
En dan zijn er zó een paar weken voorbij voor je weer iets nieuws op quiltgebied te vertellen hebt.
Maar ok, voor het lange wachten wil ik dan toch nog een tipje van de sluier oplichten:

ay, it has been some time now since I wrote something here.
That's because I not only worked on  one quilt at a time, but  I needed to keep it a secret also.
And not to mention the deadline I had......
All and all it took a few weeks before I had to tell something new about my quilting.
But because you've waited that long I now show you a littlebit of where I've worked on all that time.

In oktober moet deze quilt naar veldhoven, mits ie geaccepteerd wordt natuurlijk, voor de europese kampioenschappen.
Dus heb ik nog even tijd om het quiltwerk af te maken.
Maar eerst heb ik een heel stuk uitgehaald omdat het niet mooi was aan de achterkant.
Ik werk met een kleur garen die je aan de voorkant haast niet ziet.......waardoor je pas later aan de achterkant ziet dat het toch allemaal minder netjes uitziet.
Wat er uitgehaald moet worden zit in de vleugel, wat het moeilijk maakt om uit te halen.
per slot van rekening is er door enkele lagen steam and seam and stof heen genaaid.
Maar met veel geduld en gelukkig nog veel tijd in het verschiet is het er toch uit.
En nu gaan denken over wat nu te doen.....

In October this quilt is going to the european open quiltchampionship,  that is as it gets accepted.
So I do have plenty of time to finish up the quilting.
But first I had to pick out a lot of quiltwork because it didn't look well on the backside.
I work with a colour of thread which isn't good visible on the front......so you see afterwards on the backside that it isn't as neat as it should be.
The piece that has to be unsewn is in the wingpart, which makes it difficult to pick out because there are a few layers of steam and seam and fabric where I stitched through.
But with a lot of patience and plenty of time it has be done.
And now I have to go thinking about the way to make it right again....

Toch was ik nu ook al aanwezig in veldhoven , zelfs mét quilt
Niet op een wedstrijd maar wél als model in een winkel.
Een oude bekende voor jullie.......de quilt in het midden met al dat wit erin.


I still was in veldhoven last week, even with a quilt.
It wasn't for a contest but as a model in one of the shops.
it's a quilt you've seen here already, the white one in the middle 

Mijn wedstrijdquilt is best wel een ingewikkeld werkstuk, veel werk en veel problemen die overwonnen moesten worden.
Dan krijg je op een gegeven moment toch wel zin om eens flink kilometers te draaien met de naaimachine.
Dus haalde ik deze stoffen te voorschijn en ben begonnen met snijden en naaien.



The quilt I'm making for the contest is a complex one.
and after struggling with it working on it  for a few weeks you're longing for some easy work to do.
So I took these fabrics and started cutting and sewing.

Ik weet niet of ik me ervoor moet schamen, maar ik ben nu toch al een flinke tijd aan het quilten en heb eigenlijk nog nooit een ninepatch gemaakt.....werd het niets eens hoog tijd?!!





I don't know if I should be ashamed to confess it, but in all the time I have been quilting I never made a ninepatch.......so it's about time !

Dus maak ik meteen maar een hele hoop van die dingen.
Het is eigenlijk minder werk dan ik verwacht had.
Ik strijk de naden allemaal naar de donkere stof en dan merk ik bij het aan elkaar naaien dat de naden mooi "nesten ' en de hoekjes mooi op elkaar aansluiten.

 So I decide to make a whole bunch of them then.
it turnes out to be less work as I aspected.
I iron all the seam allowances to the darker fabric and while sewing the seams are nesting up beautiful and the points fit together perfectly.

maar ik ga niet alleen maar ninepatches naaien.
Er komen ook nog driehoeken aan te pas.
En daarvoor haal ik de angler van Pam Bono maar weer eens uit de kast.
Die heb ik al jaren, maar in het begin begreep ik niet goed hoe dat werkte en daarom werd ie niet gebruikt.
Tot ik op internet een filmpje ervan zag en nu scheelt het me enorm in tijd omdat ik geen diagonale lijnen meer op de stof hoef te tekenen.




 Ofcourse I'm not sewing only ninepatches.
There are HST involved in the pattern to.
And to make those I use the angler from Pam Bono.
I've had it for a few years and didn't know exactly how to use it and so I didn't.
I left it in the cupboard for a few years till I saw a tutorial on the internet.
Now I know how to use it and it's a tremendoes timesaver as I don't need to draw all those diagonale lines on the fabric anymore.

Het kan ook gebruikt worden om gewoon rechte stukken stof te naaien met een perfecte "scant 1/4'"
Maar daar heb ik iets anders op gevonden waarover later meer.

It can be used for sewing straight pieces of fabric with a perfect  scant 1/4' seam allowance to.
But I did solve that problem already in another way, you will see another time.

En zo zijn dan ook de driehoeken al snel genaaid.


 And so all the HST are finished in no time at all.

En dan alles samenvoegen, waar bij ik wel steeds blijf opletten dat alle letters op de stof ook dezelfde kant uitwijzen.
Details, details details......




Then sewing all together.
I have to be sure to sew the letters on the fabric all the same way.
it's all in the details.

Nu zijn de blokken dus klaar, er moeten nog sashings tussen.
En de rand.....maar daar ben ik nog over aan het nadenken.
ik wil de rand en de blokjes tussen de sashings eigenlijk maken van een totaal andere kleur stof.
gevaarlijk, ik weet het....maar volgens mij gaat dat er toch heel goed uitzien.
Waarschijnlijk wordt het dan een blauwe rand.....
Ik heb nog even de tijd om na te denken tot het payday is, dan kan ik gaan bestellen.

So far the blocks are finished.
Now I need to make the sashings .
And then the border....I'm still thinking about that and the cornerstones on the sashings.
I want to make them totally different from the rest.
other fabric in another colour.
Dangerous, I know....but I think it's going to look great.
I'm thinking  about a blue fabric...
I still have time to think a little untill it's payday and I can order.

En dan ligt dit project dus weer even stil en kan ik weer aan iets anders beginnen.
Nog even bedenken wat.....

And so this project is holding still for now and I can start on something new again.
Just have to think what that's going to be......

Ik laat jullie nu achter met de belofte nu sneller weer te schrijven én met een stukje wijsheid:


And so I leave you all now with the promiss not to wait as long anymore before writing again, and with a little wisdom!

Groetjes: fien


1 opmerking:

Marit zei

Het ziet er zo al super uit!! Ik word er heel nieuwsgierig van!

Je maakt echt mooie quilts dus ik heb er alle vertrouwen in!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...